یک شهروند تهرانی از بینتیجه ماندن بیش از ۱۰ روز تماس مکرر خود و اهالی محله با شهرداری تهران برای انتقال سگ ولگرد بیمار خبر داد. این موضوع نگرانی جدی ساکنان منطقه ۵ پایتخت را در پی داشته است.
مسئولیت شهرداری در ساماندهی سگهای ولگرد
طبق مقررات، سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران موظف است گزارشهای مردمی درباره حضور سگهای ولگرد را دریافت و تیمهای گشت را برای رصد و انتقال حیوانات اعزام کند. سامانه ۱۳۷ نیز بهعنوان مسیر اصلی ثبت گزارشها معرفی شده است.

رضا شرفی، مدیرعامل اسبق این سازمان، پیشتر تأکید کرده بود که هیچ تماسی از سوی شهروندان بیپاسخ نمیماند و در صورت رؤیت سگهای بلاصاحب، عملیات جمعآوری انجام میشود. با این حال، تجربه اخیر شهروندان جنتآباد جنوبی خلاف این وعده را نشان میدهد.
روایت شهروندان از سگ ولگرد بیمار در جنتآباد
یکی از ساکنان این محله گفت: «بیش از ۱۰ روز است که یک سگ ولگرد بیمار در کنار خانه ما حضور دارد. تماسهای مکرر با سامانه ۱۳۷ و حتی دفتر ارتباط مردمی شهرداری بینتیجه بوده است.»
به گفته او، این سگ با علائم بیماری از جمله گوش بریده و چشمان قرمز در محل رها شده و برخی اهالی از سر دلسوزی به آن غذا میدهند؛ اقدامی که باعث ماندگاری بیشتر حیوان در همان نقطه شده است.
نگرانیهای بهداشتی و امنیتی اهالی
ساکنان محله با اشاره به تردد کودکان در کوچهها، نسبت به خطر حمله احتمالی سگ یا انتقال بیماری هشدار دادهاند. این شهروند افزود:
- بیش از ۱۰ بار با سامانه ۱۳۷ تماس گرفتهایم اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
- حتی تماس با سامانه نظارت بر مرکز ۱۳۷ (۶۶۱۹۰) نیز نتیجهای نداشته است.
مطالبه فوری مردم از شهرداری تهران
با توجه به افزایش گزارشهای مشابه در مناطق مختلف پایتخت، شهروندان خواستار اقدام فوری شهرداری برای جمعآوری و انتقال سگهای ولگرد هستند. کارشناسان نیز تأکید میکنند که بیتوجهی به این موضوع میتواند علاوه بر تهدید سلامت عمومی، امنیت روانی ساکنان محلات را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
جمعبندی
بیتوجهی به گزارشهای مردمی درباره سگهای ولگرد در تهران، بار دیگر ناکارآمدی سامانههای پاسخگویی شهرداری را برجسته کرده است. اکنون انتظار میرود مدیریت شهری با اقدام سریع و مؤثر، ضمن رفع نگرانیهای بهداشتی و امنیتی، اعتماد شهروندان به سازوکارهای رسمی را بازگرداند.