ماجرای چاقوکشی در مدرسه خمام: یک دانش‌آموز ۱۴ ساله مجروح شد

خمام، گیلان – رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان خمام از وقوع حادثه چاقوکشی در یکی از مدارس غیردولتی این شهر خبر داد که به مجروحیت یک دانش‌آموز ۱۴ ساله انجامید. این رویداد که گفته می‌شود ناشی از شیطنت‌های نوجوانانه بوده، بار دیگر نگرانی‌ها را درباره امنیت و سلامت روانی دانش‌آموزان در محیط‌های آموزشی دامن زده است.

جزئیات چاقوکشی در مدرسه خمام: از بازی تا جراحت

بلقیس زحمتکش، رئیس اداره آموزش و پرورش خمام، با تایید خبر چاقوکشی در مدرسه، اظهار داشت که در این حادثه، یک دانش‌آموز کلاس هشتمی در یک مدرسه غیردولتی این شهر، توسط هم‌مدرسه‌ای خود از ناحیه بازو با چاقو مجروح شده است. دانش‌آموز مصدوم بلافاصله به یکی از بیمارستان‌های خصوصی رشت منتقل گردید.

بر اساس گزارش‌های تکمیلی، جراحت وارد شده به ساعد دست چپ دانش‌آموز، سطحی و به طول ۱۰ سانتیمتر بوده است. هرچند خونریزی اولیه شدید و فعال نبود، اما جهت اقدامات درمانی و بخیه زدن زخم، وی به اتاق عمل منتقل شد و پس از چند ساعت مراقبت‌های لازم، از بیمارستان ترخیص گردید. این نشان‌دهنده آن است که شدت جراحت به حدی نبوده که نیاز به بستری طولانی‌مدت داشته باشد.

[image]

واکنش مسئولان به حادثه چاقوکشی در محیط آموزشی

به دنبال وقوع این حادثه چاقوکشی در مدرسه، تیمی متشکل از همکاران حراست، کارشناسان آموزش و پرورش و نیروی انتظامی به سرعت در محل حاضر شدند. پس از بررسی‌های اولیه و تنظیم صورتجلسه، اولیای هر دو دانش‌آموز برای رسیدگی به ابعاد این اتفاق و بحث و گفتگو در خصوص مدیریت بحران به مدرسه دعوت شدند.

نکته قابل تامل در اظهارات خانم زحمتکش این است که وی علت این حادثه را نه یک درگیری عمدی، بلکه نتیجه «بازی و شیطنت نوجوانی» عنوان کرده است. این توضیح، سوالاتی را درباره مرز میان بازی‌های نوجوانانه و بروز حوادث ناگوار مطرح می‌سازد و اهمیت نظارت و آموزش بیشتر را در مدارس گوشزد می‌کند.

ریشه‌های پنهان حوادث چاقوکشی در مدارس و راه‌های پیشگیری

حوادثی نظیر چاقوکشی در مدرسه خمام، اگرچه ممکن است در نگاه اول ناشی از سهل‌انگاری یا شیطنت قلمداد شوند، اما غالباً ریشه‌های عمیق‌تری در مسائل اجتماعی و روانی دانش‌آموزان دارند. کارشناسان تعلیم و تربیت و روانشناسان معتقدند که عوامل متعددی می‌توانند به بروز چنین رفتارهای پرخطری در محیط‌های آموزشی منجر شوند:

فقدان مهارت‌های حل مسئله و مدیریت خشم: دانش‌آموزان ممکن است مهارت کافی برای مدیریت هیجانات، کنترل خشم و حل مسالمت‌آمیز اختلافات با همسالان خود را نداشته باشند، که در نتیجه به رفتارهای تهاجمی منجر می‌شود.

کمبود نظارت مؤثر و آگاهی‌بخشی: نظارت کافی از سوی کادر آموزشی و اجرایی مدارس بر رفتار دانش‌آموزان، می‌تواند از حمل ابزار خطرناک و بروز درگیری‌ها جلوگیری کند. همچنین، آموزش مداوم به دانش‌آموزان درباره خطرات حمل و استفاده از ابزار برنده، حیاتی است.

افزون بر این، فشارهای روانی، تاثیرپذیری از همسالان، مسائل خانوادگی و حتی دسترسی آسان به ابزارهای برنده در محیط‌های خارج از مدرسه نیز می‌تواند در تشدید این گونه حوادث نقش داشته باشد. ضروری است که مدارس و خانواده‌ها در کنار یکدیگر، برای تقویت مهارت‌های زندگی، آموزش مدیریت هیجانات و ایجاد فضایی امن، همدلانه و نظارت‌شده در مدارس تلاش کنند تا از تکرار چنین وقایع ناگواری پیشگیری شود. توجه به سلامت روان دانش‌آموزان و ارائه مشاوره‌های لازم می‌تواند به کاهش این نوع حوادث کمک شایانی کند.

مجله اینترنتی جیجا


مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا