تجلیل جشنواره بین‌المللی تالین از علی نصیریان و نگاه تحلیلی او به پیشرفت سینمای ایران

علی نصیریان، بازیگر برجسته سینما و تئاتر ایران، پس از دریافت تقدیر ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم شب‌های سیاه تالین، در گفتگو با رسانه‌ها، بر اهمیت کیفیت در جشنواره‌های جهانی تأکید کرد. این هنرمند پیشکسوت، این موفقیت را مدیون کارگردانان جوان و با استعداد همچون همایون غنی‌زاده دانست و پیشرفت چشمگیر سینمای ایران پس از انقلاب را نتیجه تلاش "تازه‌نفس‌ها" برشمرد.

قدردانی جشنواره تالین از علی نصیریان: کیفیت، معیار اصلی یک فستیوال معتبر

علی نصیریان، اسطوره بی‌بدیل سینمای ایران، در پی تقدیر ویژه از سوی هیئت داوران جشنواره فیلم شب‌های سیاه تالین، از این رویداد بین‌المللی سخن گفت. وی در اظهارات خود، محوریت توجه این جشنواره الف را کیفیت آثار معرفی کرد و فضای آن را "ساده و بی‌پیرایه" توصیف نمود. این تقدیر جهانی از علی نصیریان، بار دیگر مهر تاییدی بر هنر ماندگار او در عرصه بازیگری زد. جشنواره شب‌های سیاه تالین یکی از معتبرترین فستیوال‌های فیلم در اروپای شمالی به شمار می‌رود که هر ساله با معرفی استعدادهای جدید و تقدیر از بزرگان سینما، جایگاه ویژه‌ای در تقویم جهانی رویدادهای هنری دارد.

`image`

ستایش از خلاقیت جوانان؛ نقش همایون غنی‌زاده در حضور علی نصیریان در عرصه بین‌المللی

بازیگر نامدار سینمای ایران، حضور خود در این آوردگاه جهانی را، مدیون نگاه خلاقانه و استعداد بی‌نظیر همایون غنی‌زاده دانست. علی نصیریان، غنی‌زاده را یکی از "خلاق‌ترین و بااستعدادترین جوان‌های این مملکت" در هر دو حوزه کارگردانی تئاتر و سینما برشمرد. وی پیش از همکاری در فیلم‌های غنی‌زاده، شاهد دو اثر نمایشی از او بوده و با تشویق وی در فیلم «آه، چه روزهای خوشی بود» به ایفای نقش پرداخته است. این همکاری، به گفته نصیریان، هم برای شخص او و هم برای کیفیت نهایی فیلم بسیار مثبت ارزیابی شد و نشانگر اعتماد این هنرمند پیشکسوت به نسل جوان سینماست.

سینمای ایران از دیدگاه علی نصیریان: ستایش از نسل "تازه‌نفس‌ها" و یادآوری پیشگامان

این هنرمند پیشکسوت، با نگاهی عمیق به تاریخ سینمای پس از انقلاب ایران، به پیشرفت‌های شگرف آن اشاره کرد. علی نصیریان این جهش را نتیجه حضور و تلاش بی‌وقفه استعدادهای جدید و "تازه‌نفس‌ها" می‌داند. او در این زمینه، یادی از سینماگران برجسته‌ای چون ناصر تقوایی و داریوش مهرجویی کرد که با آثاری آبرومند و فرهنگی، سنگ بنای سینمای نوین ایران را پیش از انقلاب گذاشتند و راه را برای نسل‌های بعدی هموار ساختند. این رویکرد نشان می‌دهد که علی نصیریان نه تنها به تقدیرهای جهانی اهمیت می‌دهد، بلکه بر نقش پرورش استعدادهای داخلی در توسعه سینما تاکید دارد.

پایه‌گذاران سینمای اصیل ایران که راه را گشودند:

ناصر تقوایی

داریوش مهرجویی

نوآوری در ساخت «آه، چه روزهای خوشی بود»؛ روایتی از همکاری از راه دور با علی نصیریان

علی نصیریان در ادامه، به تشریح تجربه همکاری با همایون غنی‌زاده در فیلم «آه، چه روزهای خوشی بود» پرداخت و از میزان نوآوری این کارگردان جوان شگفت‌زده شد. ساخت یک فیلم سینمایی با ارتباط تنها از طریق تلفن همراه با بازیگران در لوکیشن‌های مختلف، نمادی از این جسارت و خلاقیت بود. نصیریان با اشاره به اینکه او و نوید محمدزاده در تهران حضور داشتند، اما غنی‌زاده و پیمان معادی خارج از ایران بودند، نحوه کارگردانی از راه دور و طرح پیشنهادات و نکات از طریق تماس را شرح داد. این شیوه کاری، شجاعت و نگاهی تازه به فرآیند فیلمسازی را به نمایش گذاشت و نشان داد که با نوآوری می‌توان از محدودیت‌ها فرصت ساخت.

ویژگی‌های برجسته شیوه تولید فیلم:

استفاده از ارتباط موبایلی برای هماهنگی و کارگردانی از راه دور

فیلمبرداری با حضور بازیگران در شهرهای مختلف و خارج از کشور

قدردانی جهانی: بیانیه جشنواره تالین درباره علی نصیریان

در بیانیه رسمی جشنواره شب‌های سیاه تالین، به شکلی ویژه از هنرنمایی علی نصیریان در فیلم «آه، چه روزهای خوشی بود» تقدیر شد. هیئت داوران این جشنواره حضور او را "اسطوره‌ای" خواند و تاکید کرد که علی نصیریان در ۹۱ سالگی، اجرایی را به نمایش گذاشته که گویی "تمام یک عمرِ وقف‌شده به هنر و حرفه‌اش را در بر می‌گیرد." این تقدیر ویژه، ادای احترامی است به کارنامه هنری پربار و درخشان این ستاره بی‌بدیل سینمای ایران که همچنان با قدرت و خلاقیت در عرصه هنر حضوری فعال و الهام‌بخش دارد.

مجله اینترنتی جیجا


مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا